گزارش جدیدی با عنوان «فرصت، رشد و مشارکت: طرحی برای تغییر از سوی دانشگاههای بریتانیا» که امروز منتشر شد، بستهای جسورانه از اصلاحات را برای گسترش فرصتها و تقویت سهم این بخش در رشد اقتصاد ارائه میکند.
این طرح توسط مجموعه ای از کارشناسان از داخل و خارج از آموزش عالی به نمایندگی از دانشگاه های انگلستان (UUK) نوشته شده است. این گزارش مفصل شامل توصیههایی در مورد اینکه چگونه دانشگاهها میتوانند برای از بین بردن موانع فرصتها، کمک به رونق اقتصاد، آموزش پزشکان و پرستاران آینده و حمایت از حرکت به سمت صفر خالص، کار بیشتری انجام دهند، است. این طرح می گوید که دستیابی به این امر مستلزم تغییر این بخش، کارآمدتر شدن، همکاری بیشتر و تغییر روش های کار است.
این طرح همچنین از دولت بریتانیا میخواهد تا وضعیت مالی بخش را تثبیت کند و بودجه عمومی مستقیم را در انگلیس افزایش دهد تا هزینه تحصیل در دانشگاه به جای دانشجویان نسبت به دولت متوازن شود.
دانشگاه ها برای رشد اقتصادی ضروری هستند. به ازای هر پوندی که برای آنها خرج می شود، دولت در ازای آن 14 پوند می گیرد. اما ما با یک انتخاب روبرو هستیم. ما میتوانیم راهی را طی کنیم که به دانشگاههای بهتر و قویتر منتهی میشود، مأموریتهای دولت جدید را انجام میدهیم، و کارهای بیشتری برای باز کردن فرصتها برای طیف وسیعتری از مردم انجام میدهیم، یا میتوانیم اجازه دهیم آنها به سمت افول بروند.
ما باید راه قبلی را انتخاب کنیم. این فقط مسئولیت دولت نیست. این یک مسئولیت مشترک با خود دانشگاه ها است و ما با این طرح در حال انجام آن هستیم.
پروفسور Dame Sally Mapstone FRSE
رئیس UUK و رئیس و معاون دانشگاه سنت اندروز
ایده های کلیدی در طرح شامل:
انگیزه کارآمدی عمده توسط دانشگاه ها برای دستیابی به تغییرات دگرگون کننده در شیوه کار آنها
افزایش فرصتها برای دانشآموزان از بخشهایی از کشور و زمینههایی که در حال حاضر مشارکت در سطوح عالی تحصیلی پایین است، همکاری با مدارس و کالجها.
همکاری نزدیک تر در مناطق محلی با مشاغل، اتاق های بازرگانی و شهرداران مترو برای ایفای قوی ترین سهم ممکن در رشد در سطوح محلی و منطقه ای
برای انجام این اصلاحات و به حداکثر رساندن سهم قابل توجهی که می توانند در ماموریت های پنج گانه دولت داشته باشند، دانشگاه ها می گویند که می خواهند یک مشارکت جدید با وایت هال ایجاد کنند. در مقابل، دولت باید برای قرار دادن این بخش در یک پایه مالی پایدار عمل کند، زیرا توقف مجازی شهریهها در انگلستان در 12 سال گذشته باعث تخریب مالی دانشگاهها شده است. طرح یک رویکرد دو مرحله ای را تعیین می کند. برای تثبیت امور مالی بخش دانشگاه، و سپس کمک به تغییر آنها برای بسیج و به حداکثر رساندن سهم دانشگاه ها در موفقیت بریتانیا.
این طرح استدلال میکند که دانشگاهها مزایای عمومی بسیاری را ارائه میکنند – نه فقط از طریق درآمدهای بالاتر، مزایایی برای افراد فراهم میکنند. دولت در انگلستان در حال حاضر تنها 16 درصد از بودجه جاری را برای دریافت مدرک کمک می کند – یکی از پایین ترین نسبت ها در میان کشورهای توسعه یافته. دانشگاه ها می گویند که بودجه عمومی مستقیم باید افزایش یابد تا هزینه تحصیل در دانشگاه به طور مساوی بین فارغ التحصیلان و مالیات دهندگان تقسیم شود.
پروفسور Dame Sally Mapstone FRSE ادامه داد:
اگر بخواهیم در رشد اقتصادی گوشه ای بچرخانیم، این کشور به دانشگاه هایش نیاز دارد که به همه استوانه ها شلیک کنند. ما می خواهیم با دولت در یک مشارکت جدید جاه طلبانه کار کنیم تا مطمئن شویم که این اتفاق می افتد.
در بریتانیا، دولت 16 درصد از هزینه های آموزش عالی را پوشش می دهد که کمترین میزان در کشورهای توسعه یافته است.
تحقیقات لندن اکونومیکس برای UUK که اخیراً منتشر شد نشان داد که تأثیر کل آموزش عالی بریتانیا 265 میلیارد پوند است (بر اساس ارقام 2021/22).
گزارش UUK نشان می دهد دانش آموزانی که ترجیح می دهند بیشتر بیاموزند، درآمد بیشتری کسب می کنند.
گزارش نقش کلیدی دانشگاه ها را در افزایش رشد و بهره وری نشان می دهد.
فصلها و نویسندگان «فرصت، رشد و مشارکت: طرحی برای تغییر از دانشگاههای بریتانیا» عبارتند از:
فصل 1 – کمیسر فرصت گسترش – پروفسور نیک پیرس
فصل 2 – کمیسران آموزش عالی بیشتر پاسخگو و مشارکتی – پروفسور دیوید فینیکس و دیم آن لیمب
فصل 3 – کمیسر ایجاد رشد محلی – راین نیوتن اسمیت
فصل 4 – کمیسیون تحقیق و نوآوری پیشرو در جهان – The Rt. محترم لرد ماندلسون
فصل 5 – دسترسی، شهرت و تأثیر جهانی دانشگاه های ما کمیسیونر – The Rt. محترم لرد ویلتز
فصل 6 – قرار دادن دانشگاه ها روی یک پایه مالی محکم کمیسیونر – پروفسور شیتیج کاپور و جان راشفورث
فصل 7 – کمیسیون مقررات بهتر – پروفسور جولیا بلک
فصل 8 – بهبود نحوه ارزیابی تاثیر دانشگاه ها کمیسر – اندی هالدن
منبع: universitiesuk