رهبران دانشگاه در حالی گرد هم می آیند که گزارش جدید نشان می دهد آموزش عالی بریتانیا 130 میلیارد پوند تأثیر اقتصادی دارد.
رئیس جدید دانشگاه های انگلستان (UUK) از سخنرانی افتتاحیه خود برای تجلیل از نقش دانشگاه ها در ایجاد تغییرات اجتماعی، ایجاد شغل و مقابله با بزرگترین چالش های بریتانیا استفاده کرد، اما از دولت خواست از دانشگاه ها حمایت کند و از مزایای تحول آفرین آموزش عالی محافظت کند.
در حالی که 300 نفر از رهبران ارشد دانشگاه برای کنفرانس سالانه UUK در دانشگاه منچستر گرد هم آمدند، گزارش جدیدی توسط London Economics نشان میدهد که در سال 2021/2022، دانشگاهها تاثیر اقتصادی مثبتی معادل 116 میلیارد پوند داشتند و از 760000 شغل حمایت کردند. نزدیک به نیمی (382500) غیرمستقیم هستند که توسط مشاغل محلی مانند رستورانها و خردهفروشانی که از محرکهای اقتصادی ایجاد شده توسط دانشگاهها سود میبرند، استخدام میشوند. در کنار شواهد موجود که نشان میدهد یک گروه از دانشجویان بینالمللی 14.8 میلیارد پوند درآمد داشتهاند، کل تأثیر اقتصادی دانشگاههای بریتانیا را به بیش از 130 میلیارد پوند در سالهای 2021/22 میرساند.
اما پروفسور مپستون – مدیر و معاون دانشگاه سنت اندروز – هشدار می دهد که این فعالیت مثبت نمی تواند بدون حمایت صحیح ادامه یابد و تاکید کرد که بودجه در کمترین حد خود در 25 سال گذشته است و هزینه های تحصیل در انگلیس فقط ارزش دارد. 5800 پوند در قیمت های 2011-2012 تا 2025-26.
او با این استدلال که «این وضعیت نباید ادامه پیدا کند»، گفت که دانشگاهها به یک مدل بودجه پایدار نیاز دارند تا کاهش بلندمدت بودجه برای تدریس را معکوس کند، اطمینان حاصل کند که بخش بیشتری از تحقیقات تحت پوشش کمکهای مالی عمومی قرار میگیرد و برای حمایت بهتر از نوآوری.
ما باید در مورد آنچه مورد نیاز است پیشاپیش باشیم: افزایش سرمایه گذاری عمومی، و در آموزش تأمین بودجه، ایجاد تعادل مجدد بالقوه در مورد پرداخت کنندگان هزینه های آموزش عالی، حفظ اما اصلاح سیستم وام مشروط درآمد در انگلستان. آموزش عالی و تحقیقات نه یک کالای کاملاً دولتی و نه خصوصی است و مدل تأمین مالی آن باید به دقت این را متعادل کند.
پروفسور دیم مپستون با تأمل در فضای گسترده تر انقباض مالی، در مورد نقشی که دانشگاه ها باید در تحریک رشد اقتصادی قوی تر ایفا کنند صحبت کرد.
واضح است که اقتصاد بریتانیا مشکل رشد دارد… به عنوان یک کشور، ما باید به این چالش بپردازیم، من معتقدم که دانشگاه های ما می توانند و باید نقش کلیدی ایفا کنند. ما می دانیم که افزایش سطح آموزش عالی عامل اصلی کمک مثبت و مداوم به رشد بهره وری در بریتانیا در سال های اخیر بوده است. و وقتی نوبت به تحقیق میشود، هر 1 پوند سرمایهگذاری شده برای کمک به کسبوکارها و شرکای دانشگاهی برای همکاری در تحقیق و توسعه، 7 تا 8 پوند از ارزش ناخالص خالص خالص سود میبرد.
پروفسور مپ استون همچنین از بخش دانشگاهی خواست که “واقع بینانه” باشد زیرا به دنبال افزایش سرمایه گذاری عمومی است:
برای به دست آوردن سرمایه گذاری افزایش یافته ای که نیاز داریم، باید به کسب آن کمک کنیم. ما نمیتوانیم تقاضای افزایش سرمایهگذاری عمومی در شرایط کنونی را داشته باشیم، مگر اینکه هر کاری که میتوانیم انجام داده باشیم تا اطمینان حاصل کنیم که دانشگاههایمان و روشهای عملکرد آنها تا حد امکان کارآمد و نوآور هستند. ما باید کاملاً مطمئن شویم که ارزش پول و آموزش با کیفیت بالا را به دانش آموزان خود ارائه می دهیم.
“من معتقدم که ضروری است که ما با این سوال روبرو شویم که آیا و چگونه آموزش با کیفیت را به دانش آموزان خود ارائه می دهیم. اگر این کار را نکنیم، نه تنها امید ما به تأمین مالی پایدار، بلکه شهرت ما را به عنوان مؤسسههایی که برای خدمت و عمل در راستای بهترین منافع دیگران در اینجا هستند، متزلزل میکنیم.
گزارش اقتصاد لندن – به سفارش UUK – در کنار یک سری مطالعات موردی منتشر شده است که نشان می دهد چگونه دانشگاه ها جوامع محلی را تغییر می دهند، به این معنی که مردم بالا و پایین بریتانیا از بخش آموزش عالی پیشرو در جهان ما بهره مند می شوند، خواه مدرک داشته باشند یا نداشته باشند.
پروفسور مپستون با اظهار نظر بیشتر در مورد اعلامیه اوایل امروز مبنی بر دستیابی به توافق در مورد همکاری با Horizon Europe، به گرمی از این توافق استقبال کرد و گفت:
ما می دانیم که همکاری بین المللی با نزدیک ترین شرکای ما برای موفقیت آینده ما و جاه طلبی های دولت برای ما به عنوان یک ابرقدرت علمی جهانی اساسی است. Horizon Europe بیش از 30 سال است که اساس همکاری علمی بوده است… Horizon به ما اجازه می دهد کارهایی را انجام دهیم که بدون آن مقیاس همکاری ممکن نیست.
منبع: universitiesuk